Tavallista parempi retki-Flipperi
Flipper 850 -80 + Volvo Penta KAD 42 -93
Vaikka halu ja usko itseensä on kova, moni veneenostaja on todennut, että käytettyä venettä etsiessä ulkopuolisen asiantuntijan lausunto helpottaisi merkittävästi ostopäätöstä. Kippari pääsi seuraamaan, mitä kaikkea puolueeton venetarkastaja tekee selvittääkseen iäkkään matkaveneen todellisen kunnon.
Hintapyyntö: 41 000 € ”ei pelota pakoon”
Kippari 6/2008
Kaverin apuun turvautuminen ei siis ole ainoa ratkaisu siihen kiusalliseen tilanteeseen, jossa valtavaa ostohalua jarruttaa epävarmuus unelmaveneen kunnosta. Jos kuuluu seuraan, on tietenkin helppo pyytää asiantuntijaksi tuttu katsastaja tai muu kokenut kollega, mutta kaikilla ei tällaista mahdollisuutta ole.
Mutta ei hätää, esimerkiksi Venealan keskusliitto Finnboatin listalta löytyy reilut toistakymmentä venetarkastajaa. Nämä puolueettomat, tekniset asiantuntijat kutsutaan tyypillisimmin selvittämään veneen kuntoa osto- ja haveritilanteissa tai ostajan ja myyjän riitatilanteissa. Jälkimmäisissä tapauksissa he eivät muuten osallistu riidan sovitteluun.
Sipoolainen Kenneth Lindberg, koulutukseltaan laivanrakennusinsinööri, tarkastaa vuosittain sivutoimenaan parisenkymmentä venettä. Hän kertoo, että tarkastustyöstä sovitaan aina yhdessä tilaajan kanssa ja työstä laaditaan raportti.
Käytettyä venettä ostava on Lindbergin mukaan kiinnostunut nimenomaan teknisestä asiantuntemuksesta, kommentteja hintoihin ei häneltä juuri pyydetä. Me otimme Lindbergin tarkastettavaksi sattumanvaraisesti matkaveneen, vanhan takahytti-suosikki Flipper 850:n. Kyse ei nyt ollut kyse oikeasta ostajaehdokkaan toimeksiannosta, vaan tarkastuksen seuraamisesta tätä juttua varten.
Venetarkastaja aloittaa kohteen tutkimisen yleensä tarkastusraportin määräämässä järjestyksessä. Ensin on vuorossa rungon tarkastelu ulkopuolelta. Pari vuotta vaille 30-vuotiaan Flipperin kyljet näyttävät hyvältä. Lindberg mielestä ammattitaitoista korjaus- ja huoltotyötä kannattaa arvostaa.
Rungon tarkastelun päättää tärkeä vaihe, kosteusmittaus. Harvalla käytetyn veneen ostajaehdokkaalla on kosteusmittaria käytössään, joten ammattimiehen toteuttama mittaus on kiistatta yksi kuntotarkastuksen eduista.
Kosteusmittari mittaa sähkönjohtavuutta ja ilmoittaa laminaatin kosteuden tavallisesti painoprosentteina. Lindberg painaa mittarin vasten kylkeä keskiveneen kohdalla ja kertoo, että yleensä lukemat hieman nousevat vesilinjaa lähestyttäessä. Näin käy nytkin, ja harjaantunut ”mittarinlukija” voi todeta, ettei ongelmia ole.
Vanhoille Flippereille ominaisesti ohjaamo tarjoaa kunnon karttapöydän apumiehelle sekä kiitettävän selkeän kojetaulun kipparille. Edempänä, hieman kojetaulun katveessa on täydellinen laitetrio, kaiku, plotteri ja tutka. Katon rajaan asennettu kallistusmittari viittaa siihen, että kipparin penkillä on ollut ajotavastaan tarkka kaveri.
Sisätilojen avaruus ei rajoitu pelkästään ohjaamoon. Keula- ja peräkajuuttoja kehtaa tilojensa puolesta kutsua asumiskelpoisiksi. Viihtyvyyteen vaikuttaa aika ratkaisevasti se, kokeeko niissä vallitsevan patjojen rusehtavan ruutuverhoilun nostalgisena vai tyystin tyylittömänä.
Raporttia hallitsevat ”OK”-merkinnät, moitittavaa on kaikkiaan vähän. Lindbergin yleisnäkemykseen Flipperistä on helppo yhtyä. Kuten hän toteaa, kyseessä on ajatuksella ja huolella tehty yksilö - ja arvioi koskee suurelta osin myös itse tehtyjä osia, kuten persoonallista ohjaamon takakatetta.
- Useimmiten näistä löytyy vähän enemmän mainittavaa, hauska nähdä tällaistakin välillä, Lindberg kehuu.
Kolmen tunnin rupeamasta moottorin osuus oli nyt aika pieni, mutta Lindberg korostaa, että tilanne voi olla toisinkin. Jos tarve vaatii, tarkastaja voi pyytää keikalle koneasiantuntijan tai jonkun muun alan erikoisosaajan. Nämä toki laskuttavat erikseen omista töistään.
Selvää on, että jos moottori on päähuolenaihe, koeajosta on viisasta sopia heti alkuun.
Mutta mitä asiantuntijan arvio sitten maksaa? Lindberg kertoo hintahaarukaksi 300-400 euroa, joten mistään kaveritaksoista ei ole kyse. Tutkittavan veneen hintaluokka ratkaisee paljon, omimmillaan tällainen toiminta kohdistuu juuri matkaveneisiin.
Jos puhutaan yli 40 000 euron käytetystä veneestä, kuten nyt, niin kyllä kuntotarkastuksen osuus jää aika pieneksi siivuksi isosta kakusta.
Tekniset tiedot
Pituus 8,5 m
Leveys 3,0 m
Paino n. 2800 kg
Makuusijoja 7
Polttoainesäiliö 230 l
Tehosuositus 125-225 hv
Moottori Volvo Penta KAD 42, 230 hv, vm. 1992
Hinta valmistusvuonna n. 30 200 euroa (1980) 155 hv dieselmoottorin kanssa.
Valmistusvuodet 1978-86
Ollut myynnissä toukokuussa 2008, Venemyynti Rekonen,
Venetarkastaja, Kenneth Lindberg, Sipoo,
hagmans@kolumbus.fi, puh: 040 747 5959
Teksti ja kuvat Timo Sarkkinen
Lue koko raportti Kipparista 6/2008